Niemal dokładnie w dzień osiągnięcia pełnoletności pomysłu powstania drogi transgranicznej, otwarto jedyną przy niej inwestycję po polskiej stronie.
Kilka dni temu została otwarta duża stacja benzynowa po polskiej. Działkę pod inwestycję sprzedała Bogatynia za 20 mln zł. To tyle, jeśli chodzi o polskie inwestycje. A turystyka?
5 kwietnia 2004 roku podpisano umowy między Rzeczpospolitą Polską, Republiką Czeską i Republiką Federalną Niemiec o budowie połączenia drogowego w Euroregionie Nysa, w obszarze między miastami Bogatynia w Rzeczypospolitej Polskiej, Hradek n. Nisou w Republice Czeskiej, Zittau w Republice Federalnej Niemiec. Umowa zakładała budowę transgranicznego połączenia drogowego na terytorium polskim, łączącego się z drogą czeską i niemiecką drogą federalną.
Szacowano wówczas, że koszty budowy nowej drogi na terytorium polskim, wraz z budową polskiej części mostu granicznego w Sieniawce, stanowić będą ok. 50% przekazanych przez stronę czeską i niemiecką środków, a pozostała kwota wykorzystana będzie w ramach budowy i rozbudowy niezbędnych połączeń z polską siecią drogową. W ramach tych prac powstał także plan zmodernizowana miała zostać droga wojewódzka nr 354 na odcinku Zatonie - Sieniawka oraz droga wojewódzka nr 352 na odcinku Zatonie - Działoszyn i ewentualnie w dalszej kolejności modernizacja d. woj. nr 352 Działoszyn - Radomieszyce lub Zatonie - Bogatynia.
Projektowane połączenie komunikacyjne miało połączyć powiat zgorzelecki z aglomeracją Liberecko - Jablonecką w Czechach oraz powiatem Lobau - Zittau w Saksonii. Z uwagi na zainteresowanie turystów zagranicznych walorami krajobrazowymi Kotliny Jeleniogórskiej przedmiotowe połączenie będzie miało znaczenie dla rozwoju usług turystycznych.
Oceniano wówczas, że budowa omawianej drogi o określonych parametrach nie będzie miała istotnego wpływu na funkcjonowanie zespołu portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, bowiem 74% ładunków dostarczanych jest do portów transportem kolejowym, 17% transportem drogowym i 9% drogą wodną śródlądową - mogliśmy przeczytać w sejmowych dokumentach (m.in. w odpowiedzi na poselską interpelację).
- (...) należy podkreślić, że podpisana umowa jest wynikiem dużego zainteresowania przedmiotowym połączeniem drogowym samorządów lokalnych, przy pełnym poparciu Województwa Dolnośląskiego, upatrujących w nim podstaw przyszłego rozwoju tego regionu i współpracy społeczności lokalnych trzech państw w ramach Wspólnoty Europejskiej - informował sekretarz stanu w ówczesnym Ministerstwie Infrastruktury Polski.
Droga powstała, most trochę później z problemami. Właściwa umowa o budowie mostu pomiędzy Województwem Dolnośląski i Wolnym Krajem Związkowym Saksonia została zawarta 19. 07. 2011 r. Most oddano ostatecznie do użytku w czerwcu 2013 roku.