22 lata temu podjęto decyzję o zlikwidowaniu ostatniego pociągu pasażerskiego, który dojeżdżał do Bogatyni. Teraz jest szansa na przywrócenie linii do Bogatyni.
Dokładnie 3 kwietnia 2000 roku podjęto decyzję o zamknięciu linii kolejowej ruchu pasażerskiego na odcinku Bogatynia - Mikułowa. To był koniec sięgającej kilkudziesięciu lat tradycji przewozów pasażerskich. Dziś tory "znikają", a budynki straszą.
samorząd województwa dolnośląskiego podpisał 15 października umowę z firmą Torovia na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektu pn. Rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego. Wartość umowy to 958 174,80 zł brutto.
Przypomnijmy, że po skreśleniu Bogatyni z listy kolejowej (więcej na ten temat w artykule Do Bogatyni raczej kolej minus) samorząd naszego miasta zdecydował się partycypować w kosztach wykonania studium (vide Kolej do Bogatyni? Jest jeszcze szansa, dołożymy do studium). W sierpniu br. Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski razem z Burmistrzem Wojciechem Dobrołowiczem podpisali umowę dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej z Bogatyni do Zgorzelca. Dzięki podpisanej dziś umowie jego sfinansowanie będzie możliwe dzięki współpracy samorządu województwa i samorządu Bogatyni. Koszt oszacowano na 1,4 mln złotych i samorządy podzielą się nim po połowie. Z uwagi na brak woli współpracy ze strony większości lokalnych samorządów: Miasta Zgorzelec, Gminy Zgorzelec, Gminy Sulików oraz Powiatu Zgorzeleckiego przy projekcie rewitalizacji kolejowej realizacja dokumentacji dla II etapu naboru została czasowo wstrzymana. Jedynie Gmina Bogatynia od początku wyrażała zainteresowanie i wolę współpracy przy tym ważnym społeczne projekcie. Dzięki uchwale samorządu Bogatyni o zabezpieczeniu środków finansowych w wymaganej kwocie województwo dolnośląskie kontynuuje również kompletowanie dokumentacji dla tego projektu. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Kolej wróci do Bogatyni.
Dokładnie 22 lata temu podjęto decyzję o zlikwidowaniu ostatniego pociągu pasażerskiego, który dojeżdżał do Bogatyni (pisaliśmy o tym szerzej w archiwalnym artykule Już 12 lat bez pociągu pasażerskiego).