Ekspresowa S5 może podłączyć Jelenią Górę z Libercem. Nowa koncepcja trasy ma przebiegać w pobliżu Bogatyni. Czesi zdradzają jaki byłby plan.

Droga do Frýdlantu z Habattic, fot. archiwum 

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad zmianą koncepcji przebiegu drogi ekspresowej S5, która mogłaby radykalnie odmienić oblicze południowego Dolnego Śląska. Nowe plany zakładają połączenie Bolkowa z czeskim Libercem przez Jelenią Górę i Lubań, co ma stać się impulsem do ożywienia gospodarczego i turystycznego regionu.

Lokalni samorządowcy z Dolnego Śląska widzą w tym projekcie ogromną szansę. Prezydent Jeleniej Góry, Jerzy Łużniak, podkreśla w audycji Radia Wrocław strategiczne znaczenie takiego połączenia, które ma skomunikować region z kierunkiem na Gorlitz, Drezno i Lipsk. Trasa ma biec z Bolkowa, przez Jelenią Górę, do Lubania, a następnie zejść na południe w kierunku Liberca.

"Skomunikowanie «trzydziestką» w kierunku Gorlitz i dalej Drezna i Lipska. I «piątką» można by dojechać do Lubania i za Lubaniem zejść w kierunku południowym i spokojnie w kierunku Liberca." - mówi prezydent w radiowej audycji.

Zaproponowany przebieg miałby częściowo pokrywać się z istniejącą drogą krajową nr 30, jednocześnie omijając mniejsze miejscowości, co przyczyniłoby się do szybszego i bezpieczniejszego ruchu.

Są również konkretne plany po stronie czeskiej – trasa ma przebiegać blisko Bogatyni..Pomysł spotkał się z dużym entuzjazmem także po stronie czeskiej. Nasi południowi sąsiedzi już rozpoczęli przebudowę drogi między Libercem a przygranicznym Frýdlantem. To połączenie, które jest kluczowe dla mieszkańców Bogatyni i okolic, ponieważ Frýdlant leży w bezpośrednim sąsiedztwie polskiej granicy.

Jak informowaliśmy już wcześniej na Bogatynia.info.pl, te plany dotyczące "eski" zyskują na realności. Hejtman kraju libereckiego, Martin Puta, przedstawił konkretny przebieg trasy:

"To projekt, który zakłada nową drogę z Liberca i Krasnej Studanki do Frýdlantu. Jest propozycja, żeby też zaprojektować obwodnicę Frýdlantu i później drogę do Habartic i Zawidowa." - powiedział hejtman dla Radia Wrocław.

Wspólne działania po obu stronach granicy wyraźnie wskazują na realną możliwość stworzenia kluczowego korytarza transportowego. Trasa ta, biegnąca w pobliżu Bogatyni (przez Zawidów/Frýdlant), nie tylko ułatwiłaby wymianę handlową i ruch turystyczny, ale także zintegrowałaby ten dotychczas słabiej skomunikowany fragment Europy Środkowej.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.