To wynik wart odnotowania. Frekwencja radnych od dawna jest tematem żartów i bywa, że na sesji nie zbiera się kworum. Głosowano ważne zobowiązania finansowe dotyczące kolei w Bogatyni.

Nieczynny dworzec kolejowy Bogatynia-Turoszów, zdjęcie z 2016 roku, fot. www.instagram.com/bogatynia_info 

15 radnych zagłosowało "za" 3 wstrzymało się, a jeden (Dominik Zawada) był przeciw. Chodzi o zobowiązanie partycypacji w kosztach powstania połączenia kolejowego do Bogatyni. Szczegółowo opisywaliśmy temat w tekście Program Kolej Plus, 24 mln zł z kasy Bogatyni.

Pomoc finansowa, o której mowa zostanie udzielona w formie dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Bogatynia na lata 2023 - 2028 w następującej wysokości:w roku 2023: 115.036,60 zł; w roku 2024: 338.044,45 zł; w roku 2025: 80.669,70 zł; w roku 2026: 172.863,64 zł; w roku 2027: 11.679.320,38 zł; W roku 2028: 11.679.320,38 zł.

- (...) Jak się okazuje na tamtą chwilę była mowa o około 120 mln zł. W chwili obecnej szacowana wartość tej inwestycji przekracza 320 mln zł. W ciągu dwóch lat wartość wzrosła o 200 mln zł, aż strach pomyśleć jakie będzie finalny rachunek za tą inwestycje. Aktywnie brałem udział w dyskusji gdyż uważam, że temat jest bardzo poważny i należało przemyśleć tą decyzję pod kątem zasadności jej realizacji posiłkując się studium planistyczno- prognostycznym. Niestety według tych założeń przebieg linii będzie przebiegał po starym śladzie linii kolejowej. Dworzec będzie w tym samym miejscu i będzie stacją końcową. Żadna z gmin na której terenie będą znajdowały się przystanki nie chcą partycypować w kosztach. Planowy przebieg trasy przewiduje Zgorzelec, Jerzmanki, Sulików, Bratków Zgorzelecki, Turoszów, Turoszów Kopalnia oraz Bogatynia. Z informacji jakie posiadam wynika, że pociąg nie będzie się zatrzymywał w kopalni ze względu na strategiczny charakter zakładu. Poza tym wcześniejsze argumenty dotyczące tego, ze pracownicy kompleksu Turów będą chętnie korzystali z dojazdów do pracy jest nietrafiony ponieważ, biorąc pod uwagę czas dojazdu jak również lokalizacje przystanków nie znajduje logicznego wytłumaczenia. Skoro transport kołowy jest realizowany praktycznie od „drzwi do drzwi”. Planowana linie nie będzie zelektryfikowana, przejazd pociągów spalinowych będzie realizowana z prędkością od 60 do 120 km/h (w zależności od odcinka) gdzie tylko na odcinku Jerzmanki- Zgorzelec będzie przekraczała 80 km/h, a czas przejazdu szacowany jest na 47 minut. Na przedmiotowej linii planowane są cztery pary pociągów, które według informacji pozyskanych na sesji będą utrzymywane w części przez samorząd Bogatyni - skomentował w mediach społecznościowych po sesji radny Dominik Zawada.

Główne założenia projektu opisywaliśmy już w zeszłym roku w artykule Kolej Plus: z Bogatyni do Zgorzelca pociągiem w 47 minut.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.