b_699_699_16777215_00_images_stories_blogi_kolej_kolej_1.JPG

Polskie tory na niemiecko – czeskiej trasie powodują opóźnienia – twierdzą internauci. Konieczny jest remont. Oczywiście chodzi o okolice Porajowa – tam, gdzie miał być transgraniczny przystanek kolejowy.

Zdjęcie: 21 kwietnia 2013 , Motorinka kolei ČD jadąca z Żytawy do Liberca przez wiadukt graniczny w Porajowie, fot. Festung/fotopolska.eu - Licencja: CC-BY-SA 3.0

Nieoficjalny profil internetowy niemieckiego przewoźnika „Trilex” wywołał temat torów kolejowych położonych w naszej gminie. „Trilex” obsługuje połączenia z Libereca, Zittau i Varnsdorfu. Pociągi przejeżdżają 3 kilometry po terytorium Polski między stacjami Hradek nad Nysą a Żytawą (Zittau). Problemem jest stan torów na polskim odcinku, przez który pociąg musi zmniejszyć swoją prędkość trzykrotnie, do około 30 km/h. Według wspomnianego profilu wydłuża to podróż o dwie lub trzy minuty. Wywołany temat przypomina również o braku przystanku po polskiej stronie, o który 6 lat temu „walczyła” lokalna społeczność. Sprawa międzynarodowych torów poruszana była również w Sejmie RP i sam minister zajmował w tej sprawie stanowisko.

W Porajowie przystanek kiedyś był. Ostatnie regularne (wg Wikipedii) połączenia odbywały się przed wojną kiedy to istniała tu infrastruktura kolejowa. 5 grudnia 2009 z okazji 150. rocznicy uruchomienia linii kolejowej Liberec – Hradek nad Nysą – Zittau w Porajowie zatrzymał się po raz pierwszy od 1945 roku pociąg pasażerski. Pociągiem podróżowali m.in. przedstawiciele samorządów Hradka, Zittau i Bogatyni. Przejazd zorganizowano w intencji włączenia Porajowa (jako przystanku kolejowego) w ruchu międzynarodowym. Sprawę poruszył w lipcu 2009 r. ówczesny poseł RP Roman Brodniak składając interpelacje sejmową do ministra infrastruktury.

Torowisko na dworcu kolejowym w Żytawie, fot. bogatynia.info.pl
Torowisko na dworcu kolejowym w Żytawie, fot. bogatynia.info.pl

„Zdaniem władz samorządowych Związku Miast ˝Mały Trójkąt˝ Bogatynia, Hradek nad Nysą i Zittau oraz ich mieszkańców zasadnym byłoby otwarcie stacji kolejowej w Porajowie dla pociągów przejeżdżających przez terytorium Polski na trasie kolejowej Zittau - Hradek nad Nysą - Liberec. Uzasadnienie dla takiej decyzji stanowi na pewno pełne i racjonalne wykorzystanie potencjałów przewozowych z korzyścią dla całego regionu przygranicznego. W dobie globalizacji oraz mając na uwadze fakt, iż wszystkie trzy gminy znajdują się na terytorium państw tworzących Unię Europejską, należy stwierdzić, iż uruchomienie stacji kolejowej w Porajowie jest konieczne i byłoby niezwykle korzystne dla rozwoju tegoż regionu” - możemy przeczytać we wspomnianym tekście. Poseł podkreślał, że przy stosunkowo niskim nakładzie finansowo-inwestycyjnym uruchomienie „stacji kolejowej przyczyni się do wspierania efektywnych struktur przewozowych w regionie przygranicznym i będzie miało niewątpliwie wpływ na zniwelowanie braków, jakie dotykają mieszkańców regionu, a w szczególności mieszkańców Bogatyni, w zakresie publicznych przewozów pasażerskich”.

Przez terytorium Polski kursują również pociągi w kierunku Goerlitz, fot. bogatynia.info.pl
Przez terytorium Polski kursują również pociągi w kierunku Goerlitz, fot. bogatynia.info.pl

Ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk wskazywał, że władze samorządowe nie zwróciły się z formalnym wnioskiem (stan na 2009 rok) budowy peronu i otwarcia przystanku osobowego w Porajowie. Minister zwrócił również uwagę na koszty i wspominany na wstępie remont linii. Według ministerialnych wyliczeń orientacyjny koszt budowy nowego peronu zgodnie ze standardami europejskimi wyniósłby w przybliżeniu 490 tys. zł (bez uwzględniania nakładów na wykup gruntów pod jego budowę oraz uzyskanie niezbędnych decyzji w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej). Natomiast szacunkowy koszt naprawy polskiego odcinka linii kolejowej może wynosić około 12,2 mln zł. Wysoki koszt oszacowano biorąc m.in. pod uwagę zabezpieczenie osiadających przęseł mostu, a także naprawienie wiaduktu oraz siedmiu przepustów.

Sprawa w Polsce przycichła - choć teraz, kiedy tak wielu mieszkańców naszej gminy pracuje w Czechach lub Niemczech - mogłaby odżyć. Tam mamy integrację kolejową bez Polski. Nazwa przewoźnika „Trilex” nawiązuje do cyfry trzy, w znaczeniu trzech krajów: niemieckie pociągi z czeską obsługą jadą z Czech do Niemiec przez Polskę. Jadą wolno, ale się nie zatrzymują.

Jeszcze w grudniu ma być uruchomione połączenie z Liberca do Szklarskiej Poręby, fot. bogatynia.info.pl
Jeszcze w grudniu ma być uruchomione połączenie z Liberca do Szklarskiej Poręby. Dalej przez Jelenią Góre (na zdjęciu) bedzie można dojechać do Wrocławia, fot. bogatynia.info.pl

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Bogatynia.info.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Prosimy trzymać się netykiety oraz nie wpisywać treści niezgodnych z prawem. Komentarze użytkowników niezarejestrowanych będą publikowane po akceptacji moderatora.

Kod antyspamowy
Odśwież

Kategoria: Felietony

Pozostałe informacje

Trenerzy FA Bogatyni…

22-09-2020 Wyświetleń:21 Brak komentarzy

Włamał się do dom…

22-09-2020 Wyświetleń:1875 5 Komentarzy

Warsztaty rzeźbiars…

21-09-2020 Wyświetleń:314 Brak komentarzy

Turniej Piłki Nożn…

21-09-2020 Wyświetleń:242 Brak komentarzy

Od jutra (21.09.2020…

20-09-2020 Wyświetleń:2850 8 Komentarzy

Relacja z IV Edycji …

20-09-2020 Wyświetleń:594 1 Komentarz

Święto kina w Sien…

20-09-2020 Wyświetleń:635 5 Komentarzy

Kto będzie chciał …

18-09-2020 Wyświetleń:4867 39 Komentarzy

VI Rajd Turystyczny …

18-09-2020 Wyświetleń:539 1 Komentarz

Szachowy sukces na m…

18-09-2020 Wyświetleń:376 1 Komentarz

Placówki edukacyjne…

18-09-2020 Wyświetleń:2898 5 Komentarzy

Carrefour kontynuuje…

18-09-2020 Wyświetleń:1684 Brak komentarzy

wtorek, wrzesień 22, 2020