- reklama -
b_699_699_16777215_00_images_stories_blogi_kolej_kolej_1.JPG

Polskie tory na niemiecko – czeskiej trasie powodują opóźnienia – twierdzą internauci. Konieczny jest remont. Oczywiście chodzi o okolice Porajowa – tam, gdzie miał być transgraniczny przystanek kolejowy.

Zdjęcie: 21 kwietnia 2013 , Motorinka kolei ČD jadąca z Żytawy do Liberca przez wiadukt graniczny w Porajowie, fot. Festung/fotopolska.eu - Licencja: CC-BY-SA 3.0

Nieoficjalny profil internetowy niemieckiego przewoźnika „Trilex” wywołał temat torów kolejowych położonych w naszej gminie. „Trilex” obsługuje połączenia z Libereca, Zittau i Varnsdorfu. Pociągi przejeżdżają 3 kilometry po terytorium Polski między stacjami Hradek nad Nysą a Żytawą (Zittau). Problemem jest stan torów na polskim odcinku, przez który pociąg musi zmniejszyć swoją prędkość trzykrotnie, do około 30 km/h. Według wspomnianego profilu wydłuża to podróż o dwie lub trzy minuty. Wywołany temat przypomina również o braku przystanku po polskiej stronie, o który 6 lat temu „walczyła” lokalna społeczność. Sprawa międzynarodowych torów poruszana była również w Sejmie RP i sam minister zajmował w tej sprawie stanowisko.

W Porajowie przystanek kiedyś był. Ostatnie regularne (wg Wikipedii) połączenia odbywały się przed wojną kiedy to istniała tu infrastruktura kolejowa. 5 grudnia 2009 z okazji 150. rocznicy uruchomienia linii kolejowej Liberec – Hradek nad Nysą – Zittau w Porajowie zatrzymał się po raz pierwszy od 1945 roku pociąg pasażerski. Pociągiem podróżowali m.in. przedstawiciele samorządów Hradka, Zittau i Bogatyni. Przejazd zorganizowano w intencji włączenia Porajowa (jako przystanku kolejowego) w ruchu międzynarodowym. Sprawę poruszył w lipcu 2009 r. ówczesny poseł RP Roman Brodniak składając interpelacje sejmową do ministra infrastruktury.

Torowisko na dworcu kolejowym w Żytawie, fot. bogatynia.info.pl
Torowisko na dworcu kolejowym w Żytawie, fot. bogatynia.info.pl

„Zdaniem władz samorządowych Związku Miast ˝Mały Trójkąt˝ Bogatynia, Hradek nad Nysą i Zittau oraz ich mieszkańców zasadnym byłoby otwarcie stacji kolejowej w Porajowie dla pociągów przejeżdżających przez terytorium Polski na trasie kolejowej Zittau - Hradek nad Nysą - Liberec. Uzasadnienie dla takiej decyzji stanowi na pewno pełne i racjonalne wykorzystanie potencjałów przewozowych z korzyścią dla całego regionu przygranicznego. W dobie globalizacji oraz mając na uwadze fakt, iż wszystkie trzy gminy znajdują się na terytorium państw tworzących Unię Europejską, należy stwierdzić, iż uruchomienie stacji kolejowej w Porajowie jest konieczne i byłoby niezwykle korzystne dla rozwoju tegoż regionu” - możemy przeczytać we wspomnianym tekście. Poseł podkreślał, że przy stosunkowo niskim nakładzie finansowo-inwestycyjnym uruchomienie „stacji kolejowej przyczyni się do wspierania efektywnych struktur przewozowych w regionie przygranicznym i będzie miało niewątpliwie wpływ na zniwelowanie braków, jakie dotykają mieszkańców regionu, a w szczególności mieszkańców Bogatyni, w zakresie publicznych przewozów pasażerskich”.

Przez terytorium Polski kursują również pociągi w kierunku Goerlitz, fot. bogatynia.info.pl
Przez terytorium Polski kursują również pociągi w kierunku Goerlitz, fot. bogatynia.info.pl

Ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk wskazywał, że władze samorządowe nie zwróciły się z formalnym wnioskiem (stan na 2009 rok) budowy peronu i otwarcia przystanku osobowego w Porajowie. Minister zwrócił również uwagę na koszty i wspominany na wstępie remont linii. Według ministerialnych wyliczeń orientacyjny koszt budowy nowego peronu zgodnie ze standardami europejskimi wyniósłby w przybliżeniu 490 tys. zł (bez uwzględniania nakładów na wykup gruntów pod jego budowę oraz uzyskanie niezbędnych decyzji w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej). Natomiast szacunkowy koszt naprawy polskiego odcinka linii kolejowej może wynosić około 12,2 mln zł. Wysoki koszt oszacowano biorąc m.in. pod uwagę zabezpieczenie osiadających przęseł mostu, a także naprawienie wiaduktu oraz siedmiu przepustów.

Sprawa w Polsce przycichła - choć teraz, kiedy tak wielu mieszkańców naszej gminy pracuje w Czechach lub Niemczech - mogłaby odżyć. Tam mamy integrację kolejową bez Polski. Nazwa przewoźnika „Trilex” nawiązuje do cyfry trzy, w znaczeniu trzech krajów: niemieckie pociągi z czeską obsługą jadą z Czech do Niemiec przez Polskę. Jadą wolno, ale się nie zatrzymują.

Jeszcze w grudniu ma być uruchomione połączenie z Liberca do Szklarskiej Poręby, fot. bogatynia.info.pl
Jeszcze w grudniu ma być uruchomione połączenie z Liberca do Szklarskiej Poręby. Dalej przez Jelenią Góre (na zdjęciu) bedzie można dojechać do Wrocławia, fot. bogatynia.info.pl

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Bogatynia.info.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Prosimy trzymać się netykiety oraz nie wpisywać treści niezgodnych z prawem. Komentarze użytkowników niezarejestrowanych będą publikowane po akceptacji moderatora.

Kod antyspamowy
Odśwież

Kategoria: Felietony

Pozostałe informacje

Mercedes zaparkowany…

15-01-2021 Wyświetleń:380 Brak komentarzy

Zatrzymana za kradzi…

15-01-2021 Wyświetleń:191 Brak komentarzy

Przewozy komunikacji…

15-01-2021 Wyświetleń:95 Brak komentarzy

Wybory ponownie prze…

15-01-2021 Wyświetleń:129 Brak komentarzy

Ruszyły zapisy na s…

15-01-2021 Wyświetleń:161 Brak komentarzy

W Bogatyni o walce z…

15-01-2021 Wyświetleń:128 Brak komentarzy

Potrzebujesz wykona…

14-01-2021 Wyświetleń:1141 2 Komentarze

Uchylenie uchwały, …

14-01-2021 Wyświetleń:1434 9 Komentarzy

Miał 6 zakazów, je…

13-01-2021 Wyświetleń:1780 8 Komentarzy

Kierował pod wpływ…

13-01-2021 Wyświetleń:569 Brak komentarzy

Setne urodziny Pani …

13-01-2021 Wyświetleń:1288 14 Komentarzy

Krzysztof Rudziewicz…

12-01-2021 Wyświetleń:4820 29 Komentarzy

sobota, styczeń 16, 2021