W sierpniu ubiegłego roku były burmistrz Wojciech Błasiak nie otrzymał skwitowania swojej działalności. Regionalna Izba Obrachunkowa uchyliła tę uchwałę.

 

Zdjęcie archiwalne, fot. UMiG Bogatynia

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu  1 października 2020 r. stwierdziło nieważności uchwały Rady Miejskiej w Bogatyni nr XLIV/287/20 z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Bogatynia Wojciechowi Błasiakowi absolutorium z wykonania budżetu za 2019 rok
Jak uzasadnia RIO radni podjęli wspomnianą uchwałę z istotnym naruszeniem ustawy o samorządzie gminnym. Temat wywołała dziś na sesji Rady Miejskiej skarbnik Monika Niklas, za co została skrytykowana przez radnych (vide Zawrzało na sesji, do wyborów 2 tygodnie). O sprawie nieudzielenia absolutorium pisaliśmy: (Były) burmistrz bez absolutoriumBez wotum i absolutorium. Jaki jest stan gminy?)

Przewodniczący Rady Miejskiej w Bogatyni poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Bogatynia absolutorium z wykonania budżetu za 2019 rok. W obecności 18 radnych, w głosowaniu wzięło udział 16 radnych (przy 21-osobowym ustawowym składzie Rady), za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu, 3 radnych było przeciw. Oznacza to, że Rada Miejska w Bogatyni bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady nie udzieliła Burmistrzowi absolutorium.

Przed głosowaniem przedstawiono opinie komisji problemowych o wykonaniu budżetu, w tym pozytywne i negatywną komisji rewizyjnej wraz z wnioskiem o nieudzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Bogatynia. W trwającej ponad półtorej godziny dyskusji odnoszono się przede wszystkim do ustaleń
komisji rewizyjnej, zawartych w protokole nr 2/2020 z analizy wykonania budżetu za 2019 rok. W szerokim zakresie dyskutowano nad niewykonaniem dochodów z tytułu zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa otwartego kąpieliska”. Niewykonanie tego źródła dochodów, co Burmistrz wyjaśnił w sprawozdaniu z wykonania budżetu, było następstwem braku możliwości wnioskowania o jego zwrot, z uwagi na prowadzone postępowanie przez organy ścigania, w związku z nieprawidłowościami w trakcie realizacji inwestycji. Niewykonanie w planowanej wysokości powyższych dochodów było niezależne od organu wykonawczego, co ponownie wyjaśnił na sesji skarbnik gminy. W odniesieniu do strony dochodowej budżetu podniesiono również brak planowanego wykonania dochodów z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności, co według wyjaśnień skarbnika spowodowane było brakiem zainteresowania inwestorów zakupem gruntów miejskich przeznaczonych pod inwestycje, a nie brakiem działań ze strony gminy. W dyskusji wskazywano na problemy, które nie były związane z wykonaniem budżetu za 2019 rok. Burmistrzowi zarzucano m.in. doprowadzenie do utraty płynności przez Gminny Zarząd Mienia Komunalnego sp. z o.o., doprowadzenie do powstania szkody w mieniu gminy poprzez wyłączenie zasilania elektrycznego urządzeń znajdujących się na kąpielisku miejskim,  nieefektywne funkcjonowanie Urzędu Miasta i Gminy w Bogatyni, niewłaściwy sposób naboru na stanowiska urzędnicze, naruszanie zasady jawności działania organów gminy - opisuje RIO.

Kolegium RIO stwierdza, że uchwała została podjęta z naruszeniem przepisu, który stanowi, że rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu należy do wyłącznej właściwości organu stanowiącego. W świetle tej regulacji jedyną i faktyczną podstawą nieudzielenia absolutorium jest negatywna ocena wykonania budżetu. Procedura udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium powinna zmierzać do oceny działalności organu wykonawczego w kontekście wykonania budżetu gminy w danym roku budżetowym. Wymóg ten nie został spełniony przy podejmowaniu opiniowanej uchwały. Z przeprowadzonej dyskusji wynika, że na decyzję o nieudzieleniu absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Bogatynia decydujący wpływ miały zarzuty niezwiązane z oceną wykonania budżetu za 2019 rok. Kolegium Izby zauważa ponadto, że w świetle przepisów prawa, pomimo negatywnej opinii Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu gminy Bogatynia za 2019 rok oraz wniosku Komisji Rewizyjnej o nieudzielenie Burmistrzowi absolutorium, właściwym było poddanie pod głosowanie projektu uchwały w sprawie absolutorium i głosowanie w pierwszej kolejności za udzieleniem absolutorium. Wynik głosowania decyduje o treści uchwały w sprawie absolutorium. 

Pełna decyzja kolegium RIO: K.WR.0000.114.2020---Bogatynia.pdf

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.