fot. Franciszek Romaniak/Janusz BaranowskiW dniu 7 września Sekcja BOG-TUR wybrała się na wycieczkę do Spreewaldu

Jest to kraina geograficzna Dolnych Łużyc w Niemczech. To unikatowy przykład nizinnego krajobrazu rzeczno-dolinowego, jest on efektem ostatniego zlodowacenia, które poszarpało rzekę Szprewę na wiele drobniejszych nurtów i strumieni ciągnących się w sumie przez 970 km. Region ma powierzchnię 3 127 km 2 i na jego terenie mieszka duża liczba Łużyczan stąd podwójne nazewnictwo np. ulic . W 1991 r został uznany za rezerwat biosfery UNESCO. Do atrakcji turystycznych w tym regionie należą wycieczki po kanałach Spreewaldu, odbywane w czółnach, wprawianych w ruch przy pomocy długich tyczek, którymi posługują się sternicy.

Z tej właśnie atrakcji skorzystaliśmy również my. W tym celu pojechaliśmy do uzdrowiskowego miasteczka Burg, gdzie wsiedliśmy na łodzie i przez dwie godziny pływaliśmy po Szprewie, podziwiając urokliwy krajobraz. Posmakowaliśmy również w przybrzeżnym straganie tutejszej kulinarnej specjalności, którą jest ogórek. Tak posileni wybraliśmy się na Wieżę Bismarcka w Burgu zlokalizowaną na Górze Zamkowej, około 1,5 km od miasteczka.

Wieża ma 29 m wysokości, powstała z 1,5 mln czerwonych cegieł w 1914 - 1917, na górę prowadzi 137 schodów. Z platformy widokowej rozpościera się widok na znaczną część Spreewaldu i tereny przyległe. Wewnątrz ulokowano izbę tradycji Ottona von Bismarcka a przy wejściu znajduje się tablica pamiątkowa z płaskorzeźbą kanclerza, obramowana kolorowymi pasami kafli z motywami roślinnymi.

Następnym punktem programu był 10 km spacer po pięknym miasteczku Lubben. Po drodze obejrzeliśmy zamek z II połowy XII w z wieżą, pozostałościami murów obronnych oraz dwiema basztami. Dzisiaj mieści się tu Miejskie i Regionalne Muzeum, restauracja oraz biblioteka miejska. Zwiedziliśmy też protestancki Kościół św. Mikołaja.

Świątynia została zbudowana w latach 1738 - 1741 na miejsce kościoła, który znajdował się w tym miejscu już w XV w . Kościół uważany jest za jedną z najcenniejszych barokowych Świątyń Brandenburgii. Z kościołem związana jest postać Paula Gerhardta (1607 - 1676 ), niemieckiego teologa, poety religijnego, archidiakona. Został uznany za najwybitniejszego twórcę poezji religijnej w Niemczech w XVII w . Jego pomnik znajduje się na placu przed kościołem.

W czasie wolnym zarządzonym przez Przewodniczkę odpoczywaliśmy na rynku w chłodzie fontanny. W drodze powrotnej zajrzeliśmy na chwilę do zamku Bad Muskau położonego w Parku Mużakowskim, w jego części należącej do Niemiec. Planujemy powrócić tu w przyszłym roku. Zmęczeni ale bardzo zadowoleni wróciliśmy do Bogatyni.

Serdeczne podziękowania dla naszej Przewodniczki pani Marty Satoły za przygotowanie tak udanej wycieczki.