25 lat temu podjęto decyzję o zlikwidowaniu ostatniego pociągu pasażerskiego, który dojeżdżał do Bogatyni. Wciąż jest szansa na przywrócenie linii do Bogatyni, kilka dni temu podjęto decyzję w sprawie środowiskowej w tym temacie.
Teren dawnego peronu w Bogatyni, fot. bogatynia.info.pl
Dokładnie 3 kwietnia 2000 roku podjęto decyzję o zamknięciu linii kolejowej ruchu pasażerskiego na odcinku Bogatynia - Mikułowa. To był koniec sięgającej kilkudziesięciu lat tradycji przewozów pasażerskich. Dziś tory "znikają", a budynki straszą. Bogatynia nie była jedyną ofiarą cięć kolejowych. W tym samym czasie zlikwidowano 31 odcinków linii dla ruchu pasażerskiego. Kolej normalnotorowa kursowała w Bogatyni od lat 50-tych XX w. W latach 80-tych odprawiany był stąd pociąg bezpośredni do Warszawy Wschodniej. Pociągi kursowały również do Białegostoku.
Włączenie Bogatyni w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pozwoli na utworzenie połączeń m. in. z Bolesławcem, Legnicą i Wrocławiem. Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku.
Przypomnijmy, że po skreśleniu Bogatyni z listy kolejowej (więcej na ten temat w artykule Do Bogatyni raczej kolej minus) samorząd naszego miasta zdecydował się partycypować w kosztach wykonania studium (vide Kolej do Bogatyni? Jest jeszcze szansa, dołożymy do studium). W sierpniu br. Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski razem z Burmistrzem Wojciechem Dobrołowiczem podpisali umowę dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej z Bogatyni do Zgorzelca. Dzięki podpisanej dziś umowie jego sfinansowanie będzie możliwe dzięki współpracy samorządu województwa i samorządu Bogatyni. Koszt oszacowano na 1,4 mln złotych i samorządy podzielą się nim po połowie. Z uwagi na brak woli współpracy ze strony większości lokalnych samorządów: Miasta Zgorzelec, Gminy Zgorzelec, Gminy Sulików oraz Powiatu Zgorzeleckiego przy projekcie rewitalizacji kolejowej realizacja dokumentacji dla II etapu naboru została czasowo wstrzymana. Jedynie Gmina Bogatynia od początku wyrażała zainteresowanie i wolę współpracy przy tym ważnym społeczne projekcie. Dzięki uchwale samorządu Bogatyni o zabezpieczeniu środków finansowych w wymaganej kwocie województwo dolnośląskie kontynuuje również kompletowanie dokumentacji dla tego projektu. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Kolej wróci do Bogatyni.
Dokładnie 25 lat temu podjęto decyzję o zlikwidowaniu ostatniego pociągu pasażerskiego, który dojeżdżał do Bogatyni (pisaliśmy o tym szerzej w archiwalnym artykule Już 12 lat bez pociągu pasażerskiego).