Dzisiaj burmistrz Wojciech Dobrołowicz wprowadził zarządzenie w sprawie zasad funkcjonowania i obsługi monitoringu wizyjnego miasta Bogatynia. Umowę na budowę instalacji podpisano równo rok temu (vide Umowa na budowę monitoringu w Bogatyni podpisana!), a koszt oszacowano na ponad 2,7 mln zł. 

Zatwierdzony przez burmistrza Regulamin Funkcjonowania i Obsługi Monitoringu Wizyjnego w Bogatyni określa cel, zasady funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego w przestrzeni publicznej miasta Bogatynia, miejsca instalacji kamer oraz sposoby ich oznakowania, reguły rejestracji i zapisu informacji z systemu monitoringu oraz sposób zabezpieczenia, przechowywania i udostępniania danych - możemy przeczytać w dokumencie.

Regulamin określa również po co powstał nadzór wizyjny. - Celem wprowadzenia szczególnego rodzaju nadzoru w postaci monitoringu wizyjnego jest: zapewnienie porządku publicznego i podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców Bogatyni oraz osób czasowo przebywających na terenie Bogatyni; ochrona mienia stanowiącego własność jednostki oraz gminy; rejestrowaniu i utrwalaniu dowodów popełnienia wykroczeń i przestępstw oraz zapobieganie, reagowaniu i usuwaniu skutków sytuacji kryzysowych - informuje regulamin. Podano również podstawę prawną. 

Monitoring wizyjny miasta Bogatynia stanowi własność Gminy Bogatynia i jest obsługiwany jest przez Straż Miejską w Bogatyni. Straż Miejska w Bogatyni w zakresie stosowania wideo nadzoru kieruje się zasadą adekwatności tj.: może pozyskiwać jedynie te dane, co do których istnieje uzasadnienie formalnoprawne uzasadniające ich pobieranie oraz zasadą proporcjonalności tj.: doboru stosownej technologii wideo nadzoru. Administratorem danych osobowych przetwarzanych z wykorzystaniem Monitoringu jest Burmistrz Miasta i Gminy w Bogatyni, a współadministratorem Komendant Straży Miejskiej w Bogatyni, który kieruje również organizacją pracy na stanowisku operatora monitoringu. Dostąp do systemu Monitoringu w zakresie udzielonych uprawnień mają również funkcjonariusze Posterunku Policji w Bogatyni.

System monitoringu składa się z następujących elementów:

a) PK - punktów kamerowych (kamer rejestrujących zdarzenia, a w wybranych punktach głośników do nadawania komunikatów), wraz z infrastrukturą sieciową niezbędną do funkcjonowania monitoringu;

b) Serwerownia - urządzenia rejestrujące oraz zapisujące materiał wideo (macierze dyskowe) umieszczonych w wydzielonym i zabezpieczonym pomieszczeniu tzw. „serwerowni" w budynku Urzędu Miasta i Gminy Bogatynia przy ul. Daszyńskiego 1;

c) CM - centrum zarządzania monitoringiem zlokalizowanym w siedzibie Straży Miejskiej w budynku przy ul. I. Daszyńskiego 29, wyposażone w operatorską stację roboczą z oprogramowaniem zarządzającym wraz monitorami do pracy ciągłej;

d) COl - centrum oglądowym zlokalizowanym w budynku Komisariatu Policji przy ul. Stefana Batorego 1A, w pomieszczeniu dyżurnego, (podgląd z kamer, możliwość nadawania komunikatów przez głośniki zainstalowane w punktach kamerowych);

e) C02 - centrum oglądowym zlokalizowanym w budynku urzędu przy ul. Daszyńskiego 1, (podgląd z kamer, możliwość nadawania komunikatów przez głośniki zainstalowane w punktach kamerowych).

Monitoring dotyczy miejsc i obiektów będących miejscami publicznymi - a wykaz rozmieszczenia punktów kamerowych i obiektów monitorowanych stanowi stosowny załącznik. Monitoring funkcjonuje całodobowo, siedem dni w tygodniu. Rejestracji i zapisowi na nośniku danych podlega tylko obraz z kamer monitoringu, bez rejestracji dźwięku. Monitoring gromadzi dane pozwalające określić czas i miejsce nagrania, w tym dane osobowe w zakresie wizerunków, cech szczególnych, numerów rejestracyjnych pojazdów. Zarejestrowane nagrania z systemu monitoringu przechowywane są przez okres 30 dni. Po tym czasie są automatycznie nadpisywane. Przetwarzanie danych z monitoringu jest realizowane wyłącznie przez osoby posiadające pisemne upoważnienie do czynności przetwarzania danych wydane przez administratora lub osobę przez niego umocowaną do tego rodzaju czynności.

Wnioski o udostępnienie danych z monitoringu muszą zawierać podstawę prawną żądania, datę, czas i miejsce z którego pochodzi zarejestrowany materiał oraz cel wykorzystania. Wniosek podlega każdorazowo ocenie pod kątem RODO. Zabezpieczone dane z monitoringu są udostępniane tylko organom prowadzącym postępowanie w sprawie zarejestrowanego zdarzenia np. Policji, Prokuraturze, sądom czy Straży Miejskiej. Dopuszcza się zabezpieczone dane udostępniać ubezpieczycielom w ramach prowadzonej likwidacji szkody osobowej lub majątkowej zgłoszonej przez osoby trzecie wraz z oświadczeniem o zakazie rozpowszechniania zabezpieczonych danych i użycia ich wyłącznie do celów związanych ze sprawą. Udostępnienie danych osobowych w żadnym przypadku nie może nastąpić na wniosek i rzecz osób fizycznych dla realizacji ich celów osobistych, chyba że wymienione osoby wykażą istnienie interesu prawnego, uzasadniającego udostępnienie danych osobowych. Dane z monitoringu zabezpieczone na wniosek podmiotu uprawnionego są przechowywane do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie tego terminu zabezpieczone dane są niszczone (bezpowrotnie usuwane). To samo dotyczy wszelkich kopii na dyskach przenośnych.

W miarę potrzeb, a także możliwości elementy systemu monitoringu będą udoskonalane i rozbudowywane. Obecnie jest 25 kamer w różnych częściach miasta i 3 obiekty 9basen, pumptrack i targowisko) podłączone do systemu.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.