Niemal wszystkie media rozpisują się o projekcie ustawy dotyczącej modernizacji i poprawieniu efektywności szpitalnictwa w Polsce. Jeśli przepisy zaczną obowiązywać, to 157 szpitali w kategorii C zostałoby objętych „miękką restrukturyzacją”, a do 30 w kategorii D skierowano by komisarzy. Bogatynia jest w tej ostatniej grupie.

Projekt ustawy zapowiada „utworzenie systemu nadzoru nad procesami naprawczo-rozwojowymi podmiotów szpitalnych przez powołanie Agencji Rozwoju Szpitali, która będzie odpowiedzialna za inicjowanie, wspieranie i monitorowanie tych procesów”. 

Wspomniana Agencja Restrukturyzacji Szpitali co trzy lata od 2023 r. będzie zobowiązana do przeprowadzenia oceny wszystkich szpitali. Wzięte pod uwagę będą kryteria ekonomiczno-finansowe, które przyznają odpowiednią kategorię, dzięki której wdrażane będą procesy rozwojowe i naprawczo-rozwojowe.

Założono w sumie cztery kategorie:
– kategoria A – podmiot szpitalny w dobrej sytuacji ekonomiczno-finansowej, który obligatoryjnie tworzy plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii A (w naszym najbliższym regionie taki szpital jest tylko jeden - Powiatowe Centrum Zdrowia w Lwówku Śląskim),
– kategoria B – podmiot szpitalny wymagający wdrożenia działań optymalizacyjnych, który tworzy plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii B albo w stosunku do którego wszczyna się postępowanie naprawczo-rozwojowe, na jego wniosek (do tej kategorii może trafić Wielospecjalistyczny Szpital – Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Zgorzelcu, ul. Lubańskiej),
– kategoria C – podmiot szpitalny wymagający wdrożenia działań naprawczo-rozwojowych, w stosunku do którego prezes ARS obligatoryjnie wszczyna postępowanie naprawczo-rozwojowe,
– kategoria D – podmiot szpitalny wymagający pilnego wdrożenia działań naprawczo-rozwojowych, w stosunku do którego prezes ARS obligatoryjnie wszczyna postępowanie naprawczo-rozwojowe oraz uzyskuje uprawnienie do powoływania i odwoływania kierownika tego podmiotu szpitalnego (tutaj z założenia trafi Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Bogatyni, ul. Wyczółkowskiego 15). 

O sytuacji naszego szpitala pisaliśmy pod koniec roku w artykule Sytuacja finansowa szpitala jest ciągle bardzo trudna

Skład Orzekający wydał opinię na podstawie analizy danych i informacji zawartych w sprawozdaniach statystycznych z wykonania budżetu gminy Bogatynia oraz w przedłożonej przez Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Bogatynia za I półrocze 2021 roku wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej za pierwsze półrocze 2021 roku.

Skład Orzekający stwierdził, że dochody budżetowe ogółem za I półrocze 2021 roku zrealizowano w wysokości 97.123.052,39 zł, co w stosunku do zaplanowanych wielkości wynosi 53,96%. Dochody bieżące wykonano w kwocie 92.131.631,04 zł, co stanowi 54,69% planu, a dochody majątkowe w kwocie 4.991.421,35 zł, co stanowi 43,25% wielkości planowanej. Dochody ze sprzedaży majątku planowane w kwocie 2.500.000,00 zł zrealizowano w kwocie 427.458,34 zł tj. 17,10% planu. 

Realizacja wydatków ogółem za I półrocze 2021 roku wyniosła 81.092.540,53 zł, co w stosunku do planu wynosi 43,91%. Wydatki bieżące wykonano w kwocie 79.439.880,80 zł, co stanowi 48,24% planu, a wydatki majątkowe w kwocie 1.652.659,73 zł, co stanowi 8,26% wielkości planowanej. 

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.