fot. Robert ZambrowskiW dniu 21 czerwca grupa z BOG-TUR po raz drugi wybrała się na rajd Głównym Szlakiem Sudeckim współorganizowanym przez PTSM Bolesławiec

Wyruszyliśmy wczesnym rankiem zabierając po drodze nasze koleżanki i kolegów z Bolesławca i pojechaliśmy do Paczkowa w miejsce gdzie poprzednio skończyliśmy rajd. Najpierw zwiedziliśmy miasto między innymi mury obronne z wieżami z XIV-XV w. okalające stare miasto, na jedną z nich tzw. Wrocławską weszliśmy. Przechodząc przez rynek podziwialiśmy ładnie odrestaurowane renesansowe kamienice a także wznoszący się po środku ratusz z 1550-1552 r. z ośmioboczną, malowniczą wieżą o wysokości 45m, której hełm otacza oryginalna tzw. polska attyka. Idąc dalej dotarliśmy do kościoła farnego św. Jana Ewangelisty z 1285-1380 r., wnętrze ma wystrój neogotycki w tym strzelisty ołtarz Seweryna Kutzera, wybudowany na planie kwadratu z trzema nawami. Pokrzepieni duchowo ruszyliśmy na trasę, która powiodła nas przez Kozielno, Błotnicę do Złotego Stoku. W tutejszej kopalni złota czekał na nas umówiony Przewodnik, który nas po niej oprowadził.

Najstarsze prace wydobywcze prowadzono w okolicach Złotego Stoku już około 2000 lat p.n.e. Od tego czasu aż do lat dzisiejszych zdołano wydrążyć przeszło 300 km sztolni, szybów i chodników rozmieszczonych na 21 poziomach. Złoto wydobywano już od 1273 r. do 1962 r. kiedy to zamknięto kopalnię. Na przestrzeni całego okresu wydobywczego tj. 700 lat wydobyto 16 ton czystego złota. Od 1996 r. udostępniono do celów turystycznych Podziemną Trasę a w niej „ Sztolnię Gertruda” oraz „Sztolnię Czarną Górną” z jedynym w Polsce podziemnym wodospadem o wysokości 8 m oraz Sztolnię Czarną Dolną. Po przywitaniu się z Przewodnikiem weszliśmy do kopalni i zwiedziliśmy Sztolnię Gertruda gdzie znajduje się część muzealna zawierająca stare mapy i plany kopalni, dawne narzędzia górnicze, piece do wytapiania złota a także XVIII w. wózek do transportu rudy. Dalej poszliśmy do Chodnika Śmierci, tutaj w dawnych czasach skazywano na śmierć górników podejrzanych o kradzież złota, kontynuując wycieczkę przeszliśmy do Sztolni Czarnej Górnej i podziwialiśmy 8 m podziemny wodospad. Z kopalni na zewnątrz wyjechaliśmy ok. 300 m trasą Podziemnym Pomarańczowym Tramwajem. Po pożegnaniu się z Przewodnikiem pojechaliśmy do Starczewa na nocleg w tamtejszym Schronisku Młodzieżowym. Drugi dzień rajdu powitał nas pięknym słoneczkiem, wzmocnieni śniadaniem wyruszyliśmy na trasę, która powiodła nas ze Złotego Stoku przez Przełęcz pod Trzeboniem, dalej schodząc lekko ze szlaku czerwonego zdobyliśmy szczyt Jawornik Wielki 870 m n.p.m. Wróciwszy na trasę poszliśmy dalej podziwiając po drodze piękne widoki przez Orłowiec do Lądka Zdroju gdzie na stacji PKP zakończyliśmy ten etap rajdu. Do domów wróciliśmy w gadzinach wieczornych w wyśmienitych humorach z postanowieniem kontynuacji dalszych etapów tego rajdu, następny w sierpniu.

Relację spisała Bogusia Pikulska a zdjęcia zrobili Janusz Baranowski i Robert Zambrowski