Czeska administracja kolejowa przygotowuje się do modernizacji linii z Liberca do granicy z Polską - informują czeskie media.

Zdjęcie: 21 kwietnia 2013 , Motorinka kolei ČD jadąca z Żytawy do Liberca przez wiadukt graniczny w Porajowie, fot. Festung/fotopolska.eu - Licencja: CC-BY-SA 3.0

- Zarząd kolei przygotowuje modernizację linii z Liberca do granicy z Polską, w tym przebudowę stacji w Hrádku nad Nisou i Chrastavie w Kraju Libereckim. Projekt został przygotowany przez zespół ekspertów kolejowych i architektów z AFRY CZ - informuje portal seznamzpravy.cz.

Nowe rozwiązanie będzie znacznie bezpieczniejsze, zapewniając wyższą niezawodność kolei. Zmodernizowany zostanie około 22-kilometrowy odcinek od Liberca do polskiej granicy. „Główną korzyścią z budowy będzie oszczędność czasu podczas przejeżdżania pociągów, co znacznie poprawi niezadowalający stan torów i stacji oraz podniesie kulturę podróżowania” – poinformował seznamzpravy.cz Jiří Svoboda, dyrektor generalny administracji kolejowej. Według niego projekt jest obecnie opracowywany dokumentacja budowy. Ogłoszenie przetargu na wykonawcę i realizacja będą uzależnione od możliwości budżetowych na kolejny okres.

Budowa obejmuje nowe urządzenie sygnalizacyjne oraz przygotowanie do zunifikowanego systemu sygnalizacji ETCS, który powinien funkcjonować na linii od 2033 roku. W Libercu powstanie nowa dyspozytornia regionalna, z której będzie można sterować całą linią. Na modernizację czekają również stacje w Hrádku nad Nisou i Chrastavie, do których zostaną dodane nowe perony wyspowe, przejścia podziemne i windy. Stacje będą całkowicie pozbawione barier, stacja i jej otoczenie zostaną poddane całkowitej odnowie.

Portal przytacza również historię linii kolejowej, która obecnie przebiega przez część Gminy Bogatyni w okolicach Porajowa. - - Pierwszy pociąg wyruszył na linię kolejową z Liberca przez Hrádek do Zittau w Niemczech 1 grudnia 1859 roku, linia była częścią kolei łączącej południowo-północne Niemcy, która miała zapewnić szybką podróż z Niemiec przez Czechy do na południe do Wiednia. Został zbudowany jako jednotorowy, plany rozbudowy do drugiego toru nigdy nie zostały zrealizowane. Do końca II wojny światowej szlak prowadził tylko przez terytorium Czech i Niemiec, ale po 1945 roku niewielki odcinek na wschód od Równiny Łużyckiej przeszedł na własność Polski - możemy przeczytać w seznamzpravy.cz.

To właśnie ten odcinek w Polsce od lat uniemożliwia szybkie połączenie Czech z Niemcami, a samorządy wszystkich trzech krajów pracują nad modernizacją odcinka i ustanowieniem przystanku w Polsce. Ale jak dotąd bez powodzenia. Około 2,7-kilometrowy odcinek torów przez terytorium Polski jest w tak złym stanie, że pociągi muszą tam jeździć z maksymalną prędkością 40 km. „Dążymy do tego, aby modernizacja odcinka była jednym z punktów przygotowywanych czesko-polskich negocjacji na szczeblu rządowym” – powiedział seznamzpravy.cz hejtman Libereckiego Kraju Martin Půta.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.