Guślarz, A. Lipin (Bogatynia.IT)

Hura!!! nareszcie nie pada. Korzystając z pięknej pogody w dniu 23 lipca grupa piechurów z BOG-TUR wyruszyła na zdobycie Guślarza, drugiej pod względem wysokości izerskiej góry Ziemi Bogatyńskiej, która wznosi się na wysokości 569 m n.p.m.

W zeszłym roku w listopadzie zdobywaliśmy ją od strony polskiej - teraz od strony czeskiej. Wyszliśmy o godzinie 10.00 spod liceum w Bogatyni do Opolna-Zdroju. Tam za skrzyżowaniem skręciliśmy w prawo na polną drogę, która zawiodła nas pod pomnik założycieli Opolna. Krótki odpoczynek, podziwianie dobrze zachowanego zabytku i dalej leśnym duktem do Czech.

Na skrzyżowaniu dróg - w prawo w kierunku nadgranicznej czeskiej wsi Uhelná. Dalej prosto na Václavice, a następnie skręciliśmy w lewo na drogę szutrową. To bardzo malowniczy szlak - piękne widoki zapierały dech w piersiach… (Ješted było widać jak na dłoni). Droga wiodła cały czas prosto, po przejściu około 6 km skręciliśmy w lewo, ostro pod górę. Dalej znakowanym zielonym szlakiem wspięliśmy się na sam szczyt. HURA!

Czeska nazwa Výhledy (pol. widok, wyglądać) jest już nieaktualna, ponieważ widok jest mocno ograniczony przez wysoko rosnące świerki. Pomimo to pomiędzy nimi można podziwiać panoramę Gór Izerskich i położoną u stup góry wieś Horný Vítkov.

Po trudach wspinaczki miło było rozpalić ognisko, upiec kiełbaski i zajadając je - podziwiać widoki.

Pomnik ofiar I w.ś. w Jasnej Górze, fot. B.Pikulska

Z powrotem wracaliśmy znanym z poprzedniej wyprawy szlakiem przez Jasną Górę. Nie omieszkaliśmy zatrzymać się przy pomniku poległych mieszkańców wsi podczas I w.ś. Stąd powędrowaliśmy Kościelną Drogą prosto do Bogatyni.

Miłym zakończeniem naszego rajdu było pieczenie drożdżowych bułeczek z borówkami u naszej koleżanki (z 1kg mąki wychodzi około 50 bułeczek). PYCHA!