- reklama -
b_699_699_16777215_00_images_stories_blogi_kolejka_czechy_wp_20140915_009.jpg

Czesi chcą uruchomić kolejkę wąskotorową od Frydlantu do Bogatyni, a właściwie do Heřmanic. Pociąg wraz z infrastrukturą ma być nie tylko atrakcją turystyczną, ale także ochroną przeciwpowodziową

Zdjęcie: znak upamiętniający miejsce przejazdu kolejki wąskotorowej w Hermanicach, fot. bogatynia.info.pl

O sprawie poinformowała Telewizja Czeska. Gminy frydlanckie chcą ożywić trasę byłej linii wąskotorowej między Frýdlantem i Heřmanicami. Warto przypomnieć, że w przeszłości trasa ta była częścią dłuższego kierunku z Żytawy przez Bogatynię do Frydlantu. „Trasę zaplanowano tak, by połączyć siedzibę powiatu (Zittau) poprzez wszystkie wsie na południu gminy, do Reichenau. Dalsze plany obejmowały przedłużenie połączenia przez Ober Reichenau (Bogatynia Górna), Markersdorf (Markocie), Hermsdorf (Heřmanice), Dittersbach (Dětřichov) do Friedland (Frýdlant) - trzy ostatnie miejscowości leżały już w granicach Cesarstwa Austro-Węgierskiego. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe było połączenie kolejowe z Jelenią Górą, Libercem i Dreznem” - więcej na ten temat można przeczytać w artykule Arkadiusza Lipina Saksońska Kolej Wąskotorowa w Reichenau. Linię zbudowano w latach 80-tych XIX wieku.

Zachowany i odnowiony fragment torowiska w Detrichovie, fot. bogatyni.info.pl

Zachowany i odnowiony fragment torowiska w Detrichovie, fot. bogatyni.info.pl

Wróćmy do obecnych, czeskich planów, powstanie których argumentowane jest rozwojem turystyki, a także ochroną przeciwpowodziową. Ostatni pociąg przejechał na trasie Frydlant Hermanice 40 lat temu. Oryginalne części infrastruktury kolejowej zachowały się jedynie fragmentarycznie. Na przykład w pobliżu dworca kolejowego we Frydlancie lub w małym muzeum kolejowym, które urządzono w ogrodzie w odległości kilku kilometrów od Dětřichova.

Zapaleńcy kolejnictwa z Frýdlantu chcą przynajmniej część ruchu torowego przywrócić z powrotem. Chcieliby skorzystać z dotacji z Unii Europejskiej, albo nawet wyłożyć własne pieniądze. Mają już małą lokomotywę, założyli stowarzyszenie i wystąpili do Zarządu Infrastruktury Kolejowej (podmiot odpowiadający za zarządzanie państwową siecią kolejową w Czechach) o bezpłatne przekazanie gruntów po kolejce.

Zapomniany i niszczejący dworzec wąskotorówki w Hermanicach, przy granicy z Polska (Markocice), fot. bogatyni.info.pl

Zapomniany i niszczejący dworzec wąskotorówki w Hermanicach, przy granicy z Polska (Markocice), fot. bogatyni.info.pl

Według wypowiedzi burmistrza Frýdlantu Dana Ramzera dla Czeskiej Telewizji sama trasa kolejowa w dawnym miejscu przejazdu wąskotorówki jest jednym z wariantów użytkowania. Ścieżka może funkcjonować jako szlak rowerowy, konny lub tor do jazdy na rolkach. Może być także częścią ochrony przeciwpowodziowej przed ulewnymi deszczami lub może to być węzeł komunikacyjny w przypadku katastrofalnych powodzi, jak ta z 2010 roku, kiedy tylko tamtędy można było dotrzeć do Heřmanic lub Dětřichova.

W Polsce nikt nawet już nie marzy, aby część dawnej wąskotorówki przywrócić do życia. Bogatynianie za to chętnie korzystają z istniejącego fragmentu w Żytawie. Do dziś działa linia na odcinku Zittau - Bertsdorf - Kurort Oybin/ Kurort Jonsdorf. Odcinek między Zittau a Oybinem wynosi 12 km, trasa do Jonsdorf - 13 km. Do lat 60-tych ubiegłego wieku podobna kolej była fragmentem trasy przez Bogatynię.

Dworzec wąskotorówki w Żytawie (Zittau), fot. bogatyni.info.pl

Dworzec wąskotorówki w Żytawie (Zittau), fot. bogatyni.info.pl

Najbardziej spektakularna i oczekiwana odbudowa wąskotorówki zakończyła się w 2014 roku nad Morzem Bałtyckim. Przy współudziale środków unijnych przeprowadzono kapitalny remont i przebudowę dworców oraz remont i przebudowę linii na trasie Trzęsacz - Pogorzelica (mierzącym przeszło 10 km). Zadanie było obszerniejsze, bo budowano nowe dworce i gruntownie modernizowano pozostała infrastrukturę oraz tabor. Było również kosztowne. Według różnych szacunków wydano 50 – 60 mln zł (kilkanaście mln wynosiło dofinansowanie UE).

Czynny parowóz żytawskiej kolejki, fot. bogatynia.info.pl

Czynny parowóz żytawskiej kolejki, fot. bogatynia.info.pl

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Bogatynia.info.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Prosimy trzymać się netykiety oraz nie wpisywać treści niezgodnych z prawem. Komentarze użytkowników niezarejestrowanych będą publikowane po akceptacji moderatora.

Kod antyspamowy
Odśwież

Kategoria: Felietony

Pozostałe informacje

Obowiązkowe testy d…

18-01-2021 Wyświetleń:321 Brak komentarzy

7 kolizji, 3 kieruj…

18-01-2021 Wyświetleń:249 1 Komentarz

Ukradł kosmetyki i …

18-01-2021 Wyświetleń:230 Brak komentarzy

Posiadał narkotyki …

18-01-2021 Wyświetleń:382 Brak komentarzy

UMiG Bogatynia ponow…

18-01-2021 Wyświetleń:862 Brak komentarzy

UMiG: nie dokarmiać…

17-01-2021 Wyświetleń:1657 6 Komentarzy

Wojciech Dobrołowic…

17-01-2021 Wyświetleń:2420 27 Komentarzy

Wysokie rachunki za …

16-01-2021 Wyświetleń:685 Brak komentarzy

Mercedes zaparkowany…

15-01-2021 Wyświetleń:1924 4 Komentarze

Zatrzymana za kradzi…

15-01-2021 Wyświetleń:736 Brak komentarzy

Przewozy komunikacji…

15-01-2021 Wyświetleń:482 Brak komentarzy

Wybory ponownie prze…

15-01-2021 Wyświetleń:1852 42 Komentarzy

wtorek, styczeń 19, 2021