fot. UMiG BogatyniaWczoraj odbyła się 82. sesja Rady Miejskiej w Bogatyni. Radni najwięcej czasu poświęcili na omówienie spraw związanych z funkcjonowaniem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi

Przyjęto również zmiany w budżecie gminy, a także nowe programy związane z profilaktyką uzależnień oraz program ochrony zdrowia psychicznego. Rada na wniosek burmistrza podjęła również uchwałę w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, a także uchwałę w sprawie udzielenia dopłat dla mieszkańców do cen wody i ścieków.

W punkcie dotyczącym jednostek pomocniczych głos zabrał Sołtys Działoszyna Ryszard Włos. Sołtys zwrócił się do Rady i Burmistrza z wnioskami o naprawę zniszczonej nawierzchni - prawdopodobnie przez pojazd o zbyt dużej dopuszczalnej masie, a także o naprawę oświetlenia i zniszczonego przystanku na drodze wojewódzkiej 352. Jak poinformował Zastępca Burmistrz ds. Inwestycji Dominik Matelski, sprawa zniszczonego przystanku, braku oświetlenia na przejściu przez drogę wojewódzką jest częścią „monitu” przesłanego do Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, natomiast sprawą drogi wewnętrznej powinno zająć się Starostwo Powiatowe w Zgorzelcu, jako właściciel i zarządca tego mienia. Głos w tym punkcie zabrał również Przewodniczący Rady Osiedla nr 2 Józef Banasiewicz, który poinformował Radę i Burmistrza o problemach mieszkańców związanych z nowym systemem gospodarki odpadami, szczególnie w kontekście miejsc na pojemniki z odpadami komunalnymi.

Czwartkowa sesja Rady Miejskiej trwała około 7 godzin. Najwięcej czasu rada poświęciła na omówienie spraw związanych z nowym systemem gospodarki odpadami komunalnymi. W tej części sesji, radni wysłuchali wystąpienia przygotowanego przez Zastępcę Burmistrza Dominika Matelskiego, a także informacji przygotowanej przez Zarząd GPO, który pełni rolę operatora odpowiedzialnego za wywóz odpadów komunalnych, a także odpowiada za funkcjonowanie tzw. „PSZOK-a” (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowanego przy ulicy Zgorzeleckiej w Bogatyni).

Zastępca Burmistrza Dominik Matelski poinformował Radę o zrealizowanych zadaniach, a także projektach będących w realizacji, m.in. dyskutowano na temat budowy linii do segregacji odpadów, a także budowy drugiej niecki na wysypisku śmieci. Jak można było usłyszeć podczas sesji, głównym celem realizacji obu zadań jest uzyskanie w przyszłości statusu „Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych” (tzw. „RIPOK”). Konieczne jest również złożenie odpadów popowodziowych w nowej niecce, pozwoli to ostatecznie zamknąć sprawę 40 tysięcy ton odpadów zabezpieczonych na tymczasowym wysypisku śmieci. Radni dopytywali przy tej okazji, o ekonomiczną opłacalność budowy linii do segregacji odpadów, a także plany spółki w tym zakresie. Jak poinformowała radnych Prezes Zarządu GPO pani Stella Gosk, spółka praktycznie dokonała wszelkich uzgodnień, a także przygotowała zabezpieczenie finansowe dla tej inwestycji, również dzięki poręczeniu z budżetu Gminy Bogatynia. Przypomnijmy, że budowa hali sortowni odpadów komunalnych i kompostowni pochłonie ponad 16 mln złotych (wartość brutto realizacji całości zamówienia w wyniku przetargu – 16.048.684,52 zł – najniższą ofertę złożyła firma Energy Investors Group S.A. Energy Investors Sp. z o.o. z Brzegu), przy czym inwestycja realizowana przez GPO będzie finansowana z różnych źródeł, m.in. ze środków własnych (10%), dofinansowania z RPO (17%) oraz pożyczki z WFOŚiGW poręczonej przez Gminę Bogatynia (60%), a także kredytu bankowego (13%). Jak mówił Wiceprezes Sławomir Zawada spółka planuje wyjść z ofertą świadczenia usług również do innych samorządów, a to zapewni prawidłowe funkcjonowanie linii i uzyskanie odpowiednich poziomów przetwarzania odpadów. Dzięki realizacji tej inwestycji GPO, jako spółka gminna stanie się jednym z najbardziej konkurencyjnych przedsiębiorstw na rynku usług komunalnych, a to jest również ważne w kontekście utrzymania miejsc pracy. Budowa linii do segregacji odpadów pozwoli Gminie Bogatynia osiągnąć odpowiednie poziomy odzysku odpadów, a to pozwoli na utrzymanie prostego modelu segregacji odpadów „u źródła” (odpady surowcowe takie jak: papier, plastik oraz metale wrzucamy do jednego pojemnika).

W kolejnej części tego punktu radni składali wnioski dotyczące miejsc składowania odpadów wielkogabarytowych, tak aby mieszkańcy domów jednorodzinnych mogli  wystawiać je przed posesją, a nie jak do tej pory w ściśle wyznaczonych punktach. Radni wnioskowali w imieniu mieszkańców o wprowadzenie do oferty GPO pojemników wyposażonych w kółka, tak aby ułatwić przemieszczanie pojemników w dniach wywozu odpadów. Pewne kontrowersje wzbudziła dyskusja na temat wprowadzenia zmian w regulaminie dotyczącym wyposażania właścicieli nieruchomości w pojemniki na śmieci. Część radnych uważała, że gmina powinna wziąć na siebie ten obowiązek. Jak wyjaśnił Zastępca Burmistrza Dominik Matelski system został zaprojektowany w taki sposób, aby stawki opłat były jak najniższe, a mieszkańcy zgodnie z ustawowym obowiązkiem samodzielnie decydują o dzierżawie lub kupnie odpowiednich pojemników, m.in. z uwagi na dodatkowe obowiązki wynikające z konieczności utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym – jak dodał Zastępca Burmistrza – mieszkańcy zlecają usługę dezynfekcji pojemników operatorowi albo samodzielnie utrzymują pojemniki w odpowiednim stanie.

W dalszej części posiedzenia Rada przyjęła zmiany w budżecie gminy wraz z autopoprawkami zaproponowanymi przez Burmistrza. Największe zmiany dotyczą przeznaczenia środków z rezerwy inwestycyjnej na modernizację magistrali wodnej łączącej Stację Uzdatniania Wody w Zatoniu z przepompownią przy ulicy Chopina w Bogatyni. Jak poinformował Dyrektor ds. Ekonomicznych BWiO S.A. pan Piotr Woroniak cała magistrala wymaga gruntownej modernizacji, a koszty tej inwestycji mogą sięgać od 6 do 8 mln zł – niemniej jednak spółka zamierza dokonywać modernizacji kolejno na poszczególnych odcinkach, tak aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw wody dla mieszkańców Bogatyni. Na ten rok przewidziano na ten cel 1 mln złotych. Radni zgodnie z wnioskiem Burmistrza zabezpieczyli w budżecie gminy kolejne środki na remonty w bogatyńskim SP ZOZ-ie. I tak na pierwszą cześć remontów Oddziału Ginekologii i Położnictwa Szpitala Gminnego przeznaczono 350 tysięcy złotych (cała inwestycja łącznie z wyposażeniem ma kosztować ok. 550 tysięcy zł), a także 200 tysięcy na remont pomieszczeń Przychodni Zdrowia przy ulicy Wyczółkowskiego, z uwagi na fakt, iż pomieszczenia Przychodni Zdrowia przy ulicy Fabrycznej są w pełni wykorzystane i brakuje miejsca podczas codziennych przyjęć pacjentów.
W odpowiedzi na wniosek mieszkańców zabezpieczono kwotę 100 tysięcy złotych na odbudowę kładki dla pieszych przy ulicy Nadbrzeżnej 17 w Bogatyni. Środki na ten cel pochodzą również z rezerwy inwestycyjnej.
Radni przyjęli również uchwałę dotyczącą przedłużenia okresu obowiązywania dotychczasowych taryf, a także udzielenia dopłat do wody i odprowadzania ścieków dla gospodarstw domowych. W tegorocznym budżecie dopłata została zaplanowana na poziomie 2 mln zł. Po przeliczeniu dopłaty wynoszą odpowiednio: do 1 m3 wody - 1,72 zł netto + 8% VAT oraz do 1 m3 ścieków - 1,83 zł netto + 8% VAT. Dzięki temu każda bogatyńska rodzina ponosi mniejsze koszty za wodę i odprowadzanie ścieków.

Radni podjęli również uchwałę „w sprawie stwierdzenia nieważności uchwał rady, rozwiązania rady oraz zarządzenia przedterminowych wyborów do Rady Osiedla nr 5 w Bogatyni”. Powodem tej sytuacji jest rezygnacja złożona przez dotychczasową Przewodniczącą, a także rażące naruszenia jakich dopuściła się Rada Osiedla nr 5. Data wyborów została określona na 12 marca na godzinę 18:00. Zebranie mieszkańców osiedla w celu wyboru Rady odbędzie się w Multifunkcjonalnym Centrum Trójstyku przy ulicy Nadbrzeżnej 18 (dawny „Dom Ludowy”).

Sesję zakończyły wnioski i interpelacje radnych.

Źródło: UMiG Bogatynia

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.