Od 8 do 14 sierpnia wędrowaliśmy VII etap Głównym Szlakiem Sudeckim i zdobywaliśmy punkty do Korony Sudetów, Sudeckiego Włóczykija i Korony Gór Polskich. Pierwszy dzień, ogromny żar z nieba po wyjściu z pociągu na stacji.

W Jedlinie-Zdroju udaliśmy się czerwonym szlakiem i po kilku godzinach wędrowania zdobyliśmy Wielką Sowę 1015m n.p.m. Odnowiona wieża na szczycie prezentowała się wspaniale a roztaczające się z niej widoki bardzo nas zachwyciły. Kolejnym punktem tego dnia było dotarcie do Zygmuntówki, gdzie mięliśmy nocleg. Zygmuntówka to schronisko o przedwojennej tradycji, dziś zmienione, odnowione można polecić wędrowcom.

W drugi dzień wędrówki temperatura 40 stopni, mimo to zdobyliśmy najpierw górę Kalenicę 964m n.p.m. a potem zwiedziliśmy twierdzę w Srebrnej Górze, dawny fort Pruski – dziś miejsce to odwiedza tysiące turystów. To jeden z najciekawszych zabytków militarnych Dolnego Śląska. Ogromna twierdza jest unikalnym przykładem XVIII w. fortyfikacji górskiej. W swojej historii nigdy nie była zdobyta, w opowieściach uzyskała miano śląskiego Gibraltaru – polecam warto zwiedzić. W trzecim dniu wyprawy zdobywamy Ostróg 627m n.p.m., szczyt do książeczki Sudecki Włóczykij, jest to też bliźniaczy fort Srebrnej Góry.

Dalej jeszcze trochę wędrujemy szlakiem czerwonym do Czerwieńczyc i tu kończymy GSS następnie wsiadamy do pociągu, opuszczamy Polskę i udajemy się na Morawy do Wschodnich Czech. Na noclegi wybraliśmy Sumperk, duże miasto z pięknymi zabytkami i dobrym połączeniem kolejowym i autobusowym. W miejscowości Kraliky zwiedziliśmy bunkry piechoty z 1936 roku, dawne fortyfikacje obronne budowane na wypadek agresji niemieckiej w II wojnie światowej a także wznoszącą się nad miastem Górę Matki Boskiej . Znajdują się tu kościół i klasztor do którego od czasów niepamiętnych przybywają pielgrzymki . Głównym celem wyprawy do Czech było zdobycie szczytów do książeczek turystycznych, udało nam się to w stu procentach.

Ogromnym wysiłkiem (żar z nieba) zdobyliśmy siedem gór w tym Vysoka hola 1464m n.p.m., Praded 1491m n.p.m., Haj 631m n.p.m., Jerab 1003m n.p.m., Uhlirsky vrch 673m n.p.m., Slunecna 800m n.p.m., Lazek 714m n.p.m. wszystkie leżące w Górach Jesionik w Sudetach Wschodnich. Pogoda tego lata bardzo nam doskwierała, żar z nieba, brak strumieni wodnych, dopiero wieczór przynosił trochę ulgę . Po kolacji ze szklanką czegoś mokrego spotykaliśmy się aby omówić trasę na następny dzień, podzielić się wrażeniami z odbytej wyprawy. Dzieliliśmy się doświadczeniami i podziwialiśmy rozgwieżdżone niebo, wszystkim te przyjemne chwile wynagradzały trudy odbytych wycieczek po wspaniałych Polskich i Czeskich krainach.

Serdeczne podziękowania dla Czesława Szmeltera naszego Przewodnika za zorganizowanie tak wspaniałego rajdu.

Relację spisał J. Baranowski a zdjęcia zrobił R. Zambrowski.