W dniu 27 czerwca grupa z BOG-TUR wybrała się na wycieczkę do Niemiec. Po drodze w Zgorzelcu dołączyła do nas grupa z Bolesławca. Celem naszym była Miśnieńska Manufaktura Porcelany znana na całym świecie ze swych wyrobów.

Po zakupieniu biletów pan Przewodnik opowiedział nam historię fabryki. Jej utworzenie w 1710 roku dało początek pierwszej europejskiej porcelanie. Z polecenia elektora saskiego Augusta Mocnego manufakturę usytuowano w średniowiecznym zamku warownym Albrechtsburg, gdzie zamknięty w wysokiej wieży Johann Friedriech Boettger dokonał wyjątkowego odkrycia. Po latach prób wypalenia kaolinu, alabastru i gliny wytworzył porcelanę, nazwaną później „białym złotem”. Miśnieńska Manufaktura Porcelany szybko stała się wyznacznikiem kunsztu, elegancji i perfekcyjnej jakości wyrobów. Zatrudnieni w niej artyści tworzyli prawdziwe dzieła sztuki. Malarz Johann Hoeroldt wprowadził do zdobień błękit kobaltowy a Joachim Kaendler – autor licznych kolekcji porcelanowych figurek przyczynił się do rozkwitu miśnieńskiej sztuki modelarskiej. Po wysłuchaniu historii poszliśmy do muzealnych warsztatów gdzie mogliśmy zobaczyć jak się wytwarza te przepiękne produkty. W Muzeum of MEISSEN Art. Obejrzeliśmy największy zbiór miśnieńskiej porcelany zbierany przez 300 lat.

Po zwiedzeniu manufaktury przeszliśmy uliczkami miasta poznając jego historię oraz spotykanych po drodze obiektów np. Katedry św. Jana i św. Donata z 968 roku a także zamku Albrechtsburg – pierwszej budowli zamkowej w Niemczech. Wędrując zabytkowymi uliczkami dotarliśmy nad Łabę, tutaj czekał na nas autobus, którym pojechaliśmy do Moritzburga zwiedzić zamek myśliwski na wodzie.

Zamek Moritzburg powstał w latach 1542-1546 jako pałac myśliwski dla księcia Maurycego Wettyna. Ta barokowa budowla służyła do wypoczynku po odbytych polowaniach stąd też większość elementów zdobniczych poświęcona jest dworskiej sztuce polowania. Okaz poroża jelenia szlachetnego uważany jest za największy na świecie. Jedna z sal zawiera kolekcję 39 patologicznie zniekształconych poroży, wraz ze słynnym 66 punktowym porożem. Podziwiać też mogliśmy wspaniałe meble i srebrną zastawę wykonane w Augsburgu na wzór wersalskich mebli Ludwika XVI. Duże wrażenie zrobiła na nas też dobrze zachowana pozłacana, skórzana tapeta. Spacerem po pałacowym parku zakończyliśmy zwiedzanie.

Po 2,5 godzinnej podróży bezpiecznie wróciliśmy do Bogatyni. Serdeczne podziękowania dla naszego Przewodnika pana Mirka Kozaka za super zorganizowaną wycieczkę, wiedza którą się z nami podzielił zostanie w naszych głowach na długo.

Relację spisała B. Pikulska-Baranowska a zdjęcia zrobił F. Romaniak.